Celem studiów podyplomowych Prawo ochrony konsumentów jest przekazanie słuchaczom wiedzy dotyczącej prawa konsumenckiego, zagadnień z zakresu obsługi konsumentów, znajomości przepisów prawnych, sztuki negocjacji, znajomość praw przysługujących konsumentom i obowiązków, jakie mają przedsiębiorcy
Prawo ochrony konsumentów
Adresaci studiów
Program studiów
Przygotowanie w zakresie merytorycznym obejmuje m.in. przedmioty:
- Główne kierunki ewolucji polskiego prawa ochrony konsumentów
- Prawo ochrony konsumentów w systemie źródeł prawa – podstawowe źródła prawa regulujące problematykę prawa ochrony konsumentów w prawie polskim i w prawie UE
- Stosowanie prawa UE przez sądy krajowe w kontekście prawa ochrony konsumentów
- Pojęcie konsumenta w prawie ochrony konsumentów
- Pojęcie przedsiębiorcy wprawie ochrony konsumentów
- Organy, instytucji i stowarzyszenia tworzące sieć ochronę konsumentów w Polsce
- Uregulowania prawne służące ochronie indywidualnych praw konsumenta
- Ochrona konsumentów przed praktykami mogącymi zniekształcać ich zachowania rynkowe – ujęcie ogólne
- Działania wprowadzające w błąd w świetle ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
- Nieuczciwa reklama w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz przepisów szczególnych
- Agresywne praktyki rynkowe
- Niedozwolone postanowienia umowne w umowach konsumenckich
- Zakres zastosowania ustawy o prawach konsumenta i wyłączenia z tego zakresu
- Obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem
- Zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa
- Zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa
- Zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych
- Ochrona praw konsumentów na rynku usług energetycznych
- Ochrona praw konsumentów na rynku usług finansowych
- Ochrona praw konsumentów w turystyce
- Ochrona praw konsumentów w branży deweloperskiej
- Rodzaje roszczeń przysługujących konsumentom
- Reguły rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich na drodze sądowej
- Reguły rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich w systemie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
- Warsztaty z zakresu praktycznych aspektów realizacji uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji oraz niedozwolonych postanowień umownych
- Publicznoprawna ochrona konsumentów na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
Status i kompetencje Prezesa UOKiK jako centralnego organu administracji publicznej w zakresie ochrony konsumentów oraz rodzaje postępowań w sprawach z zakresu ochrony konsumentów
Pojęcie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Rodzaje praktyk zakazanych – ujęcie ogólne - Naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji jako praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
- Nieuczciwe praktyki rynkowe i czyny nieuczciwej konkurencji jako praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
- Misseling jako praktyka naruszające zbiorowe interesy konsumentów
- Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów – warsztaty
- Reguły proceduralne w postępowaniach z zakresu ochrony konsumentów
- Kontrola w toku postępowania przed Prezesem UOKiK w sprawach dotyczących ochrony praw konsumentów
- Sankcje administracyjne w sprawach dotyczących ochrony praw konsumentów
- Sankcje penalne w sprawach dotyczących ochrony praw konsumentów (w ustawie uokk
- Rekompensata publiczna jako środek eliminacji naruszeń praw konsumentów przez Prezesa UOKiK
- Postępowania dotyczące ochrony praw konsumentów a standardy ochrony praw w EKPC i w Karcie Praw Podstawowych UE
- Postępowania odwoławczego od rozstrzygnięć Prezesa UOKiK
- Publicznoprawna ochrona praw konsumentów a uregulowania służące ochronie konkurencji
- Zagadnienia z zakresu ochrony konsumentów
- Status i kompetencje Inspekcji Handlowe
- System nadzoru rynku i kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu (zagadnienia materialno-prawne, proceduralne i instytucjonalne)
- Regulacje dotyczące kontroli legalności i rzetelności działania przedsiębiorców w zakresie produkcji, handlu i usług oraz dotyczące spełniania wymagań przez wyroby przeznaczonych dla konsumentów, w tym w zakresie bezpieczeństwa produktów
- Prawnokarna i wykroczeniowa ochrona konsumentów
Uzyskane kwalifikacje
Absolwenci, którzy ukończą ten kierunek studiów poszerzą swoją wiedzę w zakresie prawa ochrony konsumentów niezbędną do stosowania w praktyce, w szczególności w zawodach pełnionych przez: radców prawnych, adwokatów, pracowników kancelarii prawniczych, sędziów, pracowników Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, urzędów regulacyjnych, pracowników biur rzeczników praw konsumentów, Inspekcji Handlowej i pracowników administracji publicznej (rządowej i samorządowej), pracowników Federacji Konsumentów i innych organizacji konsumenckich, osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby zajmujące się naukowo prawem ochrony konsumentów.
Czas trwania
Studia podyplomowe dwusemestralne
Koszt
150 zł – wpisowe
3000 zł – czesne, płatność w systemie ratalnym:
1500 zł – opłata za 1 semestr
1500 zł – opłata za 2 semestr
Cena dla grup powyżej 4 osób ustalana będzie indywidualnie!
Uwagi
Uruchomienie kierunku uzależnione jest od minimalnej liczby chętnych.
Ocenę na świadectwie stanowi średnia ocen uzyskanych z zaliczeń poszczególnych przedmiotów w toku studiów.
Absolwenci studiów otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą w Kielcach.